Vietnam deel 2 - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Tim en Karlijn - WaarBenJij.nu Vietnam deel 2 - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Tim en Karlijn - WaarBenJij.nu

Vietnam deel 2

Door: Tim en Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Tim en Karlijn

01 Mei 2016 | Laos, Khwaeng_Savannakhet

Hallo allemaal,

Deze blog gaat verder op de locatie waar we vorige keer geëindigd zijn, Sa Pa :) Enjoy!

Sa pa

Het moment dat we de bus uitstapten in Sapa, werden we omringd door 10 locale vrouwtjes (ongeveer 1.20 meter) met de vraag of we wat wilde kopen, vrij irritant na een treinrit van 10 uur met locals / wat gelijk staat aan geen slaap. Maar goed, het hostel was echt supernice! Wa zaten met ons terras op een berg en keken over de bergen heen. Soms kwam er een wolk binnen gevlogen, echt een hele gave locatie! Aantal leuke mensen leren kennen en een paar gezellige avonden met ze gehad. We hadden in Sa pa besloten het wat rustiger aan te gaan doen gezien we redelijk aan het rushen waren. We waren steeds kapot wanneer we ergens aankwamen en besloten even een beetje gas terug te nemen. In Sa pa nog een hike gedaan door de bekende rijstvelden (zie enkele foto’s), dit was echt de moeite waard. Na enkele dagen van eigenlijk alleen chillen, hebben we de nachtbus naar Ha Noi gepakt om vervolgens door te reizen naar Tam Coc. Dit was minder relaxt, want we kwamen om 04:00 aan in Ha Noi, waardoor we in een voor ons onbekend hostel hebben liggen pitten in de lobby om tijd te overbruggen..

Tam Coc

Tam coc begon lekker, we zaten in een bus die origineel bedoeld was als een tour. Om deze reden hebben we twee keer moeten wachten omdat de gids met de passagiers een ronde ging lopen door verschillende gebieden. Mee lopen mocht uiteraard, voor geld. Wachten in de bus mocht niet, dus het werd wachten in de regen. Eenmaal in Tam Coc, in een random tentje zitten eten en een scooter aangeboden gekregen (te huur), de prijs was goed dus dat hebben we maar gedaan (paspoort inleveren voelde even minder chill), maar it’s all good! In Tam Coc zaten we in een erg nice gelegen hostel, echter het sanitair en de aanwezige insecten in iedere ruimte was wat minder. Omgeving was eigenlijk de main reason om naar Tam Coc te gaan, dus we hebben in de drie dagen daar vooral rondgereden op een scooter en wandeltochten gemaakt. Tam Coc is als het ware Ha Long Bay op land, gezien de grote hoeveelheid limestone rotsen, maar nu dus op land. Hele vette natuur gezien! Wat ons helaas gedurende de rit is opgevallen en tegelijkertijd is tegengevallen, is het feit dat zowat alles geld kost in Vietnam, wil je die berg zelfstandig opklimmen? Sure, betaal wel even 8 dollar per persoon en 2 dollar parkeerkosten... Tevens wordt je als westerling opgelicht voor het leven, 3 tot 500% meer vragen dan dat de locals betalen is als het ware normaal.. Maar goed, Tam Coc was wel erg vet! Na drie dagen de nachtbus naar Hué gepakt.

Hué

Na een nachtbus (wat een slaapbus is, met bedden en al er in!) waar Tim wederom niet goed kon liggen wegens Aziatische lengtenormen, kwamen we om 06:00 uur aan in Hué, de oude hoofdstad van Vietnam. Steeds als je met een bus reist, wordt je op een random plaats afgedropt, waarna je maar moet zien hoe je bij je hostel terecht komt, dus ook weer hier. We waren met 2 Nederlanders, die we al een paar dagen kenden, waardoor we besloten te lopen. Onderweg naar het hostel (met behulp van google maps uiteraard), voelde Karlijn zich plots niet goed worden. Een buikgriepje light bleek de oorzaak, wat gelukkig niet IN de bus tot uiting kwam. In het hostel is Karlijn meteen te bed gegaan en is Tim wat in Hué gaan verkennen. De volgende dag voelde Karlijn zich al een stukje beter (lang leve ORS oplossing!) en zijn we met een gehuurd scootertje de stad gaan verkennen. Vooral de ancient city was erg indrukwekkend. Ook kwamen we een warenhuis tegen á la V&D, waar we ein-de-lijk vers fruit en wat ‘Westers’ eten konden halen (hier was vooral Karlijn erg blij mee ). Ook heeft Tim een Vietnamese kappersbeurt gehad, waarbij hij een echte attractie bleek te zijn voor locals. Veel mensen kwamen kijken bij de kapperszaak en stonden versteld van het feit dat er een lange witte man in de stoel zat. Vervolgens kochtten we onze bustickets naar Laos bij het busstation en zijn we risotto gaan eten. Een erg welkome afwisseling. De volgende dag trokken we, wederom met bus, door naar Hoi An.

Hoi An

We verbleven in een prachtig, net geopend hostel aan de kust van Vietnam. Wat was het heerlijk om langs de zee te rijden en dat lekkere vakantiegevoel te ervaren. Kort nadat we uiterst vriendelijk werden ontvangen door de hele familie, hebben we onze badspullen aangedaan en zijn we lekker aan het strand gaan liggen. Daar dronken we smoothies, aten we vers fruit en dronken we bier voor maar een paar dollar. Ook liet Karlijn een pedicure (lees: nagels lakken) toepassen door een local vrouwtje voor omgerekend 6 dollar. Ach ja, je sponsort daarmee wel de economie en voor ons is 6 dollar nog steeds niet veel geld. ’s Avonds gingen we naar het oude centrum van Hoi An, wat bekend staat om zijn/haar kunst, cultuur, behouden gebouwen vanuit de oude Chinese tijd en lampionnen in de rivier. Het oude centrum was erg druk en toeristisch, maar de sfeer was heel prettig. Alle voertuigen zijn verboden in de avond in de stad, wat het (in tegenstelling tot elke andere stad in Vietnam) erg rustig en stil maakt. Ook dit was een prettige afwisseling. Op de terugweg kwamen we met de scooter langs de weg te staan, zonder benzine. Voordat we konden gaan balen stopte er een Vietnamese man die voor ons benzine is gaan halen. Zo ontzettend aardig hoe de meeste mensen hier elkaar willen helpen! De volgende dag hebben we wederom op het strand gelegen en zijn we kleding gaan laten maken in de binnenstad. Ook dit is een van de speerpunten van Hoi An waar veel toeristen op af komen vanuit de hele wereld. Tim liet een overhemd maken (die inderdaad als gegoten zat) en Karlijn een jurkje (wat iets meer tegen viel, waardoor ze drie keer terug moest naar de zaak). Bij de host family hebben we een Vietnamese kookcursus gehad, waarna we met z’n tweeën op het balkon mochten dineren in een ‘romantische sfeer’. We hadden de indruk dat de familie dacht dat wij op huwelijksreis waren, op zich niet verkeerd om te ervaren . Na drie heerlijke dagen werd Tim ziek en kreeg hij de buikgriep light die Karlijn eerder had getroffen. Helaas met een lange busrit naar Laos in het vooruitzicht. Hij heeft zich kranig gehouden en alles is gelukkig goed gegaan. En ach, een buikgriep hier of daar hoort er in Azië nou eenmaal bij!

Momenteel zijn we net gearriveerd in Laos, maar dat lezen jullie de volgende keer!

Veel liefs, Tim en Karlijn

• 01 Mei 2016 - 08:43

Ria Hoens:

leuk jullie te hebben gezien en van jullie te hebben gelezen xxopa enoma

• 01 Mei 2016 - 10:41

Gerrit V.:

Hallo Karlijn en Tim.
    Leuk om jullie ervaringen te lezen. Hier kun je jaren op teren en je ontdek je meteen wat je in Nederland mist. Heel veel plezier en tot het volgende reisverslag.

• 01 Mei 2016 - 10:41

Merie-An :

Leuk om van jullie ook op deze manier te horen en mooie foto's. Wat een beleving om met een gezin samen te koken. Je maakt dan echt van dichtbij hun cultuur en manier van leven mee. Jammer van het buikgriepje beide maar gelukkig van korte duur. Ik zie nu dat de slaapbus inderdaad wel erg kleine plaatsen heeft en dat dit niet op jou is ingesteld Tim. Knieën in je nek daar wordt je wel lenig van

• 01 Mei 2016 - 14:39

Dianne:

Heel fijn om julliete kunnen volgen. Veel plezier, ik kijk uit naar het vercolg!

• 01 Mei 2016 - 19:37

Claire :

Leuk om weer iets van jullie te zien en lezen lieverds!!! Xxxxxx

• 02 Mei 2016 - 19:46

Gerda Thoonen:

Hoi Tim en Karlijn leuk om jullie verslag te lezen en zo een beetje mee te reizen mooie ervaring Veel plezier en tot het volgende verslag.lfs van ons.

• 03 Mei 2016 - 09:03

Lotte:

Leeeeuk om alles te lezen!! Ik kijk uit naar het volgende verhaal en het spinazie zwembad haha! Liefs

• 07 Mei 2016 - 17:05

Ans:

Hoi lieve Karliijn en Tim!
    Nu een reactie op jullie reisblog. Het leest lekker vlot zoals jullie alles beschrijven.
    Mooie tijd verder in Laos, dat jullie zo goed bevalt!
    Xx

• 10 Mei 2016 - 21:09

Helma Willems:

Hoi Karlijn & Tim,
    Wat een reiservaringen in korte tijd! Geweldig. Ben erg benieuwd naar Laos, (zijn we geweest). Zal heel anders zijn dan Vietnam. Geniet, en een hele goeie reis verder.
    x Helma.