Time to say goodbye! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tim en Karlijn - WaarBenJij.nu Time to say goodbye! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tim en Karlijn - WaarBenJij.nu

Time to say goodbye!

Blijf op de hoogte en volg Tim en Karlijn

14 September 2016 | Thailand, Bangkok

Tijdens het schrijven van deze aller ALLER laatste blogpost zitten wij in een zeer luxe hotel in Bangkok, om onze ruim vijf maanden durende reis af te sluiten. Onze laatste weken hebben we, na de onrust in Zuid Thailand en het feit dat Maleisië ons zo goed beviel, geheel in Maleisië en Singapore doorgebracht. En we hebben hier absoluut geen spijt van! Wat zijn we positief verrast geweest van het bijzondere Maleisië. Veel mensen slaan dit land vaak over en gaan naar Thailand of Indonesië, wat echt zonde is wat ons betreft!

Na onze niet altijd positieve ervaringen in Myanmar, vlogen we via Bangkok naar Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië. Van andere reisgenoten hadden we al gehoord dat Kuala Lumpur een hele ontwikkelde en mooie stad was. Toen wij van het vliegveld naar het centrum van KL reden per bus, snapten wij al wat mensen bedoelden; luxe bussen, goede wegen, vangrails (de eerste in Azië die wij tegen kwamen!), auto’s (het Azië wat wij gezien hebben werd toch wel echt gedomineerd door scootertjes) en aardige mensen. Toen we het centrum in reden, zagen we alweer een groot verschil met (armoedig) Azië; waar je ook maar kon kijken zag je bedrijven, mooie flats en moderne wolkenkrabbers. Ook de beroemde (en na 9/11 de hoogste) twin towers waren meteen te zien, erg indrukwekkend! We gingen naar ons eerste hotel in het centrum, waar we heel vriendelijk ontvangen werden. Het hotel bevond zich in Little India, wat dus inhield dat we weer erg lekker zouden kunnen gaan buffelen! In de straten eromheen zaten ook hippe koffietentjes, broodzaakjes en grote winkelcentra. We besloten een stadswandeling te doen, die zou gaan over de geschiedenis van Kuala Lumpur. Op het grootste plein in de stad (het onafhankelijkheidsplein) zochten we een agency op die gratis tours aan bood, zoals het een echte budgettraveller betaamt. Hier zagen we duizenden inwoners van Maleisië die aan het oefenen waren voor het vieren van onafhankelijkheidsdag, wat een paar dagen later zou plaats vinden. Het meest bijzondere hiervan was wellicht wel het aantal hoofddoekjes wat we zagen: in heel Azië waren de gesluierde vrouwen die we gezien hadden op één hand te tellen, maar hier merkten we voor het eerst op dat we in een Islamitisch land waren. Eenmaal tijdens de wandeling door het centrum, vertelde onze tourgide dat Maleisië een zeer progressieve islam praktiseert; iedereen is vrij om te geloven wat hij of zij wil, laat elkaar in zijn/haar waarde en iedereen is gelijk. Deze eigenschappen hebben wij ook écht gemerkt, het was voor ons een eye-opener om te zien hoe het óók kan! In Maleisië krijg je geen vermoedens van vrouwenonderdrukking, extremisme of het opdringen van geloofsovertuigingen.. Héél bijzonder om mee te maken!

Na een paar hotspots in Maleisië gezien te hebben, besloten we om toch ook maar even naar Singapore te zijn, gezien de portemonnee dit nog toe liet. Nou, dit hadden we ook écht niet willen missen! Wat een gave stad is Singapore! We gingen er per bus naar toe en werden bij de douane netjes afgedropt, om even een visa te regelen. We hadden gezorgd dat we een zo goedkoop mogelijk hostel hadden, want verblijf was wel erg prijzig in Singapore. Door het centrum rijdend, keken we wederom onze ogen uit en waren we nog meer onder de indruk dan van Kuala Lumpur.. Wat een immense gebouwen en schone straten! Ook zagen we de ene Westerse naam na de andere; we snappen wel dat Singapore een populaire bestemming is voor bedrijven. In Singapore hebben we ons even in gigantische luxe gewaand door naar de allerduurste modehuizen te gaan, de prachtige skyline te bezichtigen, een watershow te bekijken met licht en muziek aan de kust en naar één van de populaire rooftopbars te gaan. Voor het laatste kozen we een van de ‘goedkopere’ rooftopbars (een biertje was hier omgerekend 13 euro), gezien we toch nog wel op het geld moesten letten. Het was zien en gezien worden op de rooftopbars en we waren blij dat we gelukkig nog énigszins nette kleren over hadden na 4,5 maand backpacken. Desondanks zaten we met onze teenslippers aan de bar, maar ach, we hebben wel genoten van het uitzicht. Ook hier hebben we heerlijk Indiaas gegeten, want ook in Singapore zijn veel Indiërs aanwezig. Na een weekendje waren we ook wel weer klaar om terug te gaan naar Maleisië; heel veel in Singapore is erg duur en daarnaast is het niet echt een vakantiebestemming. Met de bus gingen we weer terug naar hetzelfde hotel in KL, omdat Karlijn een sollicitatiegesprek had via Skype en we goede WiFi nodig hadden.

Na KL gingen we door naar een eiland aan de Westkust; Penang. Gezien we niet meer naar Thailand gingen, besloten we de laatste weken te genieten van eilandjes in Maleisië (die er ook genoeg waren)! Op Penang heb je het stadje Georgetown, dat bekend staat om de street-art. Hier hebben we op ons gemak wat dagen doorgebracht. De sfeer was echt zoals je die op een eiland vindt; gemoedelijkheid, niemand die haast heeft, een lekker briesje vanuit zee en wederom aardige mensen. De street-art was super mooi om te zien, het deed geheel niet Aziatisch aan en was erg mooi gemaakt. Zoals elke toerist maakten we natuurlijk allerlei cliché foto’s, maar we vonden het ook oprecht mooi om te zien. Ook zijn we naar een botanische tuin geweest, wat we eigenlijk tijdens de gehele reis nergens gedaan hadden. In de gigantische tuinen kwamen we allerlei aapjes tegen, klimmend van boom tot boom. Behalve de botanische tuin, was dit ook de eerste keer dat we (wilde) apen zagen. Het begon na korte tijd gigantisch te regenen, dus we waren blij dat we nog nét even een stukje tuin en dieren gezien hadden. Ook Tim had nog een sollicitatiegesprek gepland staan, dus hier omheen hebben we onze tijd op Penang gepland. Hierna besloten we door te gaan naar een natuurpark op het eiland, met allerlei mooie strandjes.

De dagen die volgden waren vreemd en vervelend; de gezondheid van Tim’s opa was namelijk opeens flink achteruit gegaan. We kregen het bericht dat hij, in samenspraak met Tim’s vader, besloot om niet meer verder te willen leven. Het bericht was even naar als toen Karlijn’s opa op sterven lag en we hadden gehoopt dit niet twee keer te hoeven mee maken tijdens onze reis. Helaas was dit wel het geval, Tim’s opa is op 2 september overleden. Na overleg heeft ook Tim besloten toch hier te blijven, ondanks dat we nog maar heel even te gaan hadden. Gelukkig konden we ook deze uitvaart per Skype volgen. Onze verdere planning is toen een beetje over gegaan tot een ‘We zien wel waar we zin in hebben’ modus, wat zeker niet verkeerd was.

Na een aantal dagen vertrokken we door naar Langkawi, het meest Zuid-Westelijke eiland van Maleisië. De eerste dagen waren vol met regen, maar vervolgens kwam de zon goed schijnen over ons eiland. Karlijn had ondertussen gehoord dat ze een baan gekregen had, dus ondanks het verdriet van Tim besloten we er nog maar een paar mooie dagen van te maken. We zijn gaan eiland hoppen tussen idyllische eilandjes (a lá Expeditie Robinson, wat hier soms ook opgenomen wordt) met een speedboot, waar Karlijn op één van de eilandjes werd aangevallen door een alpha aap. We hadden ondertussen al behoorlijk wat dominante wilde apen gezien, maar toch zagen we deze dikkerd niet aan komen. Hij kwam zo hard aan rennen (Karlijn had 2 zakken chips vast), dat Karlijn de zakken op de grond smeet terwijl Tim de aap sloeg met een fles. De aap had de twee zakken binnen een halve seconde open en ging lekker zitten genieten van onze chips. Maar toch, beter de chips dan Karlijn! We hebben daarnaast lekker gechilld aan de witte stranden met blauwe zee en als klapper zijn we nog gaan parasailen! Dit laatste was echt ge-wel-dig om te doen! Wat een kick om zo boven de zee te zweven; dit gaan we zeker nog een keer doen! Na een paar heerlijke dagen in Langkawi kreeg ook Tim te horen dat hij mag gaan starten met een nieuwe uitdaging! We kijken dus terug op een super afsluiting in Maleisië.

Sowieso heeft Maleisië ons erg weten te boeien. Nu we aan het einde van de reis gekomen zijn, hebben we veel nagedacht over de landen die we ooit nog eens zouden bezoeken. In eerste instantie stond Laos hoog op ons lijstje gezien de vriendelijkheid van de mensen, de interessante geschiedenis en de prachtige ongerepte natuur. Nadat we Maleisië (voor de helft) ontdekt hebben, weten we zeker dat we ook hier nog eens terug zouden willen als we die kans zouden hebben. Veel landen in de wereld zouden echt wat kunnen leren van Maleisië. Het land heeft zijn eigen oude cultuur behouden, in combinatie met Westerse invloeden en deze combinatie lijkt perfect te zijn. We realiseren ons ook dat er waarschijnlijk genoeg negatieve factoren zullen zijn in het land, maar van wat wij gezien hebben was het heel vredig. Wij voelden ons nergens zo veilig en welkom als in Maleisië, en dat voor een land dat we eigenlijk niet eens op onze to-do lijst hadden staan!

En dan is nu het eind gekomen aan deze post en eigenlijk ook aan onze hele Azië blog. Het zit er op, we gaan weer terug naar huis. Het voelt heel erg dubbel, we kijken er naar uit om morgen op Schiphol aan te komen en onze nieuwe uitdagingen aan te gaan, maar we hebben in de afgelopen vijf maanden een andere levensstijl gehad die wel héél erg fijn was. En het is waar wat mensen zeggen; reizen werkt verslavend (als je het leuk vindt)! We beseffen ons ook dat dit een once in a lifetime journey is geweest, waardoor we het juist extra jammer vinden dat het al voorbij is. Ondanks dat het soms eeeerg lang leek, is de tijd voor ons voorbij gevlogen. We hadden dit beiden nooit willen missen, maar zijn dankbaar voor ons leven in Nederland; wij mogen echt niet klagen in ons kikkerlandje.... Nu gaan we proberen wat te slapen in ons lekkere hotel in Bangkok, want morgen gaan we weer naar onze familie en vrienden! En dan begint het Nederlandse leven (zónder rijst, maar mét kaas, Albert Heijn, sporten, broodjes knak, Westerse WC’s, kapsalons en NOEM MAAR OP) weer!!! :D

Bedankt iedereen die het leuk vond om onze verhalen te volgen, en TOT SNEL!!!!!!

Heel veel liefs van Tim en Karlijn

• 14 September 2016 - 18:31

Ans En Erik:

Lieve Tim en Karlijn, door jullie blogs zijn we, naast Skype, mails en Whats Apps een beetje mee op reis geweest. Jullie ervaringen staan mooi beschreven en we vinden het fijn dat de reis overwegend mooie momenten heeft gekend. De beide opa's zouden het ook fijn gevonden hebben voor jullie!
    We horen jullie verhalen en ervaringen vanaf morgen "life." Dat is toch nog steeds het allermooist.
    XXX

• 14 September 2016 - 19:37

Merie-An & Hennie:

We hebben erg genoten van jullie avonturen. De opgedane ervaringen zullen jullie levenslang bijblijven. Jullie zullen ongetwijfeld veel te vertellen hebben en daar zijn wij erg benieuwd naar. We zijn erg blij als we jullie morgenavond weer in de armen kunnen sluiten. Kusjes.

• 17 September 2016 - 13:47

Claire :