Northern Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tim en Karlijn - WaarBenJij.nu Northern Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tim en Karlijn - WaarBenJij.nu

Northern Thailand

Blijf op de hoogte en volg Tim en Karlijn

06 Augustus 2016 | Thailand, Bangkok

Om eerlijk te bekennen hadden we (vooral Karlijn) van Thailand het minste verwacht, voornamelijk omdat ‘iedereen’ daar naar toe gaat en je regelmatig verhalen hoort van toerisme wat heel veel van de natuur en cultuur verpest heeft. We hadden, zoals te lezen valt in onze vorige post, na 7 weken Vietnam heel veel zin om een nieuw land te ontdekken.

Op het moment dat we in Bangkok aankwamen, merkten we snel dat we in een stad waren die in de verste verte niks leek op de Aziatische hoofdsteden die we tot dusver gezien hadden. We gingen na een prima vlucht vanuit Saigon met de trein naar het centrum. Hier zagen we veel wolkenkrabbers, mooie wijken met rijkdom en leek alles goed georganiseerd te zijn. Tot dusver een fijne ontmoeting met Thailand! Daarbij moet ook nog vermeldt worden dat we op het internationale vliegveld onze lekkerste kop koffie OOIT (tijdens onze reis) op hadden voor maar 40 baht (= ongeveer 1 dollar). Koffie maakt een tevreden mens!

Ondanks dat het even stoeien was met het vinden van een goede taxi die een meter gebruikte, kwamen we aan in ons hostel, vlak bij de bekende Khao San Road. Een backpackwalhallah, met relatief hoge prijzen en daardoor dus georiënteerd op Westerlingen.. De volgende dag kwam Natalia, onze voormalige collega van het vrijwilligerswerk, aan in Bangkok. We hadden besloten samen te gaan reizen, althans, besloten dat Natalia met ons mee zou gaan reizen. We besloten een beetje sight seeing te doen in Bangkok, waar we met een taxi boot de rivier op zijn gegaan, de bekendste tempels gezien hebben en naar het koninklijk paleis zijn gegaan. Erg leuk maar ook vermoeiend... Wéér een hete, drukke Aziatische stad. En daarbij; het was ‘buddha day’ waardoor er nergens alcohol geschonken werd, een tegenvallertje voor Tim.

Na Bangkok gingen we per lokale trein (3e klas, houten bankje) naar Ayutthaya, de voormalige hoofdstad van Thailand, met tempelcomplexen á la Angkor Wat. We waren alle drie toe aan het ontvluchten van steden, dus het was erg fijn om in een rustiek stadje aan te komen. We zaten in een heerlijk hostel waar gratis koffie, thee en fruit werd aangeboden. De hosteleigenaar bood ons een boottrip aan op de rivier, die om de stad heen lag, waarbij we langs een aantal oude tempels zouden komen. Ondanks tempelmoeheid was deze trip de 6 dollar waard, het was prachtig! In de rivier zagen we ontzettend grote varanen, het leken wel krokodillen! Na Ayutthaya wilden we eigenlijk naar het bekende National Park ‘Khao Yai’, totdat we erachter kwamen dat we een verplichte tour van rond de 60-70 dollar moesten boeken om toegang te krijgen. Gezien we al zó veel gezien hebben in Azië, merken we dat we steeds kieskeuriger worden als er ergens geld voor neergelegd dient te worden. We besloten om deze reden om regelrecht naar het meest Noordelijke gebied van onze ‘Thailand Noord’ trip te gaan; Chiang Rai.

Veel mensen slaan Chiang Rai over; het is minder toeristisch, minder bekend en ligt dus in een soort van uithoek. Wij hebben absoluut geen spijt dat we naar Chiang Rai zijn geweest; we hebben prachtige natuur gezien zoals een waterval voor onszelf, theeplantages en een minihike door de jungle. Ook waren we in het beste hostel EVER! Hier konden we even bijkomen van de rit van Ayutthaya naar Chiang Rai (die in totaal ongeveer 20 uur geduurd had). Ook stond in Chiang Rai de enige witte tempel met als thema ‘De dood’, deze was erg bijzonder om te zien!
Na Chiang Rai gingen we weer terug naar Chiang Mai, waar we Tim (Thoonen) en Renee zouden gaan treffen. Met Natalia zijn we naar een cliff genaamd ‘The Grand Canyon van Thailand’ geweest om.... te springen! Dit was ontzettend eng en Karlijn heeft tot twee keer toe een halfuur staan angstzweten voordat ze sprong, maar het was het zeker waard! De cliff was zo’n 10 meter hoog (en het water gelukkig 32 meter diep!).

Na dit avontuur kwamen Tim en Renee; zij hadden ook net de busrit erop zitten vanuit Bangkok, maar we hadden desondanks besloten meteen de bus te pakken in de richting van Pai (ten Westen van Chiang Mai). Eerst hadden we even samen ontbijt, waar we konden bijkletsen. Eenmaal in Pai aangekomen (per minivan, over een verschrikkelijke slingerweg), kwamen we bij een super gezellig hostel aan, waar een beetje een hippie sfeer hing. Het uitzicht was prachtig, midden in de natuur! In Pai wilden we graag gaan raften, we hadden vernomen dat dat heel goed kon. We boekten een tour voor de volgende dag, waar een grot, lunch, watervallen en nog veel meer bij in zat. Nou, en of we geraft hebben... Niet dus. Het was meer 2 minuten op een bamboe bootje zitten in een grot.. Ach ja, we zijn de Aziatische manier van dingen verkopen onderhand wel gewend. De dag was verder erg mooi en gezellig! We besloten nog 1 nacht te blijven voordat we naar Chiang Mai terug zouden gaan. Op de ochtend van vertrek kregen we ruzie met de ogenschijnlijk lieve hostel eigenaresse, die volledig uitflipte en met koffie begon te gooien omdat wij iets niet wilden betalen. Gezien het feit dat we onze betaalde bus moesten halen, zijn we uiteindelijk gegaan toen de driftbui van mevrouw over was. Een negatieve review volgde, want dit kon écht niet!! Net voordat we de bus in gingen haalden Renee, Karlijn en Natalia nog even snel een ontbijt smoothie (tot ergernis van Tim en Tim, de bus moest namelijk op ons wachten). Om deze reden was Karlijn nét wat te gortig met haar banaansmoothie, met als resultaat dat de volledige inhoud hiervan, tijdens de schommelende busrit in een plastic zakje terecht kwam. De bus moest stoppen, (op overgeven in de bus stond een boete van 2000 Baht) Karlijn ging er uit en na 10 minuten konden we weer door. Nou ja, hebben we dat ook weer mee gemaakt toch?

In Chiang Mai besloten we te gaan ziplinen in het oerwoud, met sommige hoogtes tot wel 30 meter. Dit was een erg gezellige en goed georganiseerde dag. We waren in een prachtige omgeving (helaas wel met veel muggen), de tourgides waren erg bekwaam en vriendelijk en de ziplines waren gaaf!! Vooral de laatste zipline van 400 meter over een meer was indrukwekkend! Na deze dag was het voor ons al weer tijd om te vertrekken richting Bangkok; op 1 augustus stond ons vliegticket naar Myanmar geboekt! We namen afscheid van Tim, Renee en Natalia en vertrokken weer richting Bangkok. Opnieuw namen we de goedkoopste treinmogelijkheid: 3e klas, liggend op een bankje. Naast ons zaten twee shemales ‘in wording’ die ons maar wat interessant vonden ( en wij hun). Dit was werkelijk de meest verschrikkelijke reis tot nu toe; de trein deed er 16 uur over en we waren he-le-maal gesloopt.. We voelden ons echt een beetje oud en krakkemikkig :-p. Het enige leuke aan de treinrit was overigens de heerlijke rijstmaaltijd die we voor 40 baht p.p. hadden gescoord in het luxere gedeelte van de trein; zo hadden we in ieder geval wel een lekker avondmaal! Toen we in Bangkok aan kwamen (8 u in de ochtend) begon er een ode aan de koning op het station; iedereen ging staan en sprak niet meer. Het was erg indrukwekkend om deze ode (en trouwens alle verering van de koning in Thailand) mee te maken!

Wat ons heel erg is opgevallen in Thailand is het geluk dat mensen uitstralen; naar ons idee vooral omdat Thailand een stuk meer welvarend is dan de landen die we tot nu toe gezien hebben. In Vietnam, Cambodja maar zeker ook in Laos staan mensen continu op de overlevingsstand en dienen ze heel hard te werken. In Thailand en dan vooral in het Noorden, heerst een veel meer relaxte sfeer. Daarnaast viel ons het slag backpackers op; de “Vet, cool, awesome!” mensen, oftewel ontzettend oppervlakkige backpackers die graag zien en gezien worden.. We waren in dit stadium van onze reis dan ook even he-le-maal klaar met dit soort mensen in de hostels.. En last but not least, de massages!! Natuurlijk hebben we even flink gebruik gemaakt van alle goedkope massages. En als kers op de taart kregen we ook nog een gratis massage van Tim en Renee, die was ons toch een partijtje goed!!

We kijken terug op 2 leuke weken Thailand! We zijn nu in Myanmar, wat weer héél anders is, maar daarover volgende keer meer!!

Liefs, Tim en Karlijn

• 06 Augustus 2016 - 18:58

Suslang :

Yoooo!
    Misschien zeg ik dit iedere keer, maar wat leuk dat jullie zoveel verschillende landen zien! En ik krijg er steeds echt een goed beeld van :)
    Hahah moest echt lachen over die ruzie met de eigenaresse van dat hostel.. Die review zal Karlijn zeker goed geschreven hebben hihi
    En een bananensmoothie zal zeker nooit meer hetzelfde zijn!

• 06 Augustus 2016 - 19:54

Ans En Erik:

Zo dat is weer een mooi verhaal geworden met positieve ervaringen en ook mindere ervaringen. Je leert zo de mentaliteit en de sfeer steeds beter te doorgronden. Of het allemaal te begrijpen is in zo'n relatief korte tijd is natuurlijk wat anders.
    Ook spannende dingen gedaan, lees ik. Stoer hoor!
    Een mooie tijd in Myanmar.
    Liefs van ons.

• 06 Augustus 2016 - 20:19

Hennieke:

Goed bezig kinders. Geniet er nog van want het einde van dit avontuur komt in zicht. Dan vinden wij het weer fijn om jullie in de armen te sluiten. En Kwiebske ook. Dikke kus voor jullie van pap & mam.

• 07 Augustus 2016 - 17:51

Claire :

Goeie update weer ;-) en wat een avonturen haha! Ik moest wel een beetje lachen tijdens het lezen :p xxxxxx

• 08 Augustus 2016 - 11:50

Helma Willems:

Hoi Karlijn & Tim,

Het is weer even geleden, maar wat leuk weer om jullie ervaringen te lezen.
    Waarschijnlijk is het inmiddels een manier van leven geworden, fantastisch de vergelijkingen van al die landen en backpakkers. Chiang Mai en het noorden van Thailand was toen, 9 jaar geleden, ook voor ons een weldaad, ruim, rustig , groen en al die vriendelijke mensen.
    Ook nog de olifanten bezocht daar? Ook leuk dat jullie Tim & Rene hebben ontmoet hebben.
    Wij wensen jullie nog een fijne voortzetting van jullie reis.

Lieve groet, Helma & Gert.

• 16 Augustus 2016 - 13:00

Riahoens:

het heeft even geduurd maar het s gelukt moest mij opnieuw aanmelden het was weer spannend om te lezen gr oma en opa